هیچ محصولی به سبد خرید اضافه نکرده اید

دنیای بازی و گیمینگ

آموزش کد سیستم های عامل در گیم میکر

در این آموزش می خوایم کد هایی رو در گیم میکر آموزش بدیم. این کد ها برای چک کردن یه سری موارد مثل ورژن سیستم عامل ، مرورگر ، وصل بودن یا نبودن اینترنت و … هستن . توی این پست می تونید همه ی این کد ها رو ببینید.

فقط توجه کنید این کد ها روی گیم میکر استودیو تست شده و ممکنه روی گیم میکر ۸ جواب نده.

gamemaker-studio-logo

۱- کد os_browser

همونطور که از خوده کد معلومه ، برای چک کردنه مرورگره . مثلا شما بگید در صورت این که کاربر با مرورگر فایرفاکس وارد بازی شد ، بازی اجرا بشه (البته این یه نمونه شه) . البته این فقط برای بازی های آنلاین تحت مرورگر کاربرد داره .

کد مرورگر
browser_not_a_browser بدون مرورگر
browser_unknown مرورگر ناشناس
browser_ie Internet Explorer
browser_firefox Mozilla Firefox
browser_chrome Google Chrome
browser_safari Safari
browser_opera Opera
browser_safari_mobile Safari Mobile
browser_windows_store Windows 8 App

نمونه :

if os_browser == browser_not_a_browser
   {
   global.Config = 0;
   }
else
   {
   global.Config = 1;
   }

۲- کد os_device

کار این کد هم در واقع اینه که چک کنه بازی توی چه نوع دستگاهی در حال اجراست .

کد نوع دستگاه
device_ios_ipad آی پد
device_ios_ipad_retina آی پد با صفحه نمایش ۲۰۴۸ x 1536
device_ios_iphone6 آیفون ۶ با اندازه صفحه نمایش ۱۳۳۴ × ۷۵۰
device_ios_iphone6plus آیفون ۶ بزرگ با اندازه صفحه نمایش ۱۹۲۰× ۱۰۸۰
device_ios_iphone5 آیفون ۵ با اندازه صفحه نمایش ۶۴۰ x 1136
device_ios_iphone آیفون قدیمی تر ، آی پاد لمسی (صفحه نمایش ۴۸۰×۳۲۰) یا تلفن اندروید
device_ios_iphone_retina آیفون لمسی جدید تر ، آی پاد با صفحه نمایش ۹۶۰ x 640
device_emulator شبیه ساز (ویندوز فون یا اندروید)
device_tablet تبلت اندروید
device_ios_unknown ناشناخته یا غیر از آی او اس

نمونه :

if os_browser = browser_not_a_browser
   {
   switch (os_device)
      {
      case device_ios_ipad: global.Config = 2; break;
      case device_ios_iphone: global.Config = 3; break;
      case device_ios_iphone_retina: global.Config = 4; break;
      case device_ios_unknown: global.Config = 5; break;
      }
   }
else
   {
   global.Config = 1;
   }

 

۳- کد os_type

کار این کد هم اینه که چک کنه بازی توی چه سیستم عاملی در حال اجراست .

کد سیستم عامل
os_windows Windows OS
os_win8native Windows 8
os_winphone Windows 8 Phone
os_linux Linux
os_macosx Mac OS X
os_ios iOS (iPhone, iPad, iPod Touch)
os_android Android
os_tizen Tizen (Native or JS)
os_ps3 Sony PlayStation 3
os_ps4 Sony PlayStation 4
os_psvita Sony PlayStation Vita
os_xboxone Microsoft XBox One
os_unknown unknown OS

نمونه :

switch (os_type)
   {
   case os_windows: global.Config = 0; break;
   case os_android: global.Config = 1; break;
   case os_linux: global.Config = 2; break;
   case os_macosx: global.Config = 3; break;
   case os_ios: global.Config = 4; break;
   case os_winphone: global.Config = 5; break;
   }

 

۴- کد os_version

این کد هم برای اینه که چک کنه بازی روی چه ورژن سیستم عامل در حال اجراست .

سیستم عامل ورژن سیستم عامل ارزش عددی
Android Cupcake (1.5)
Donut (1.6)
Eclair (2.0)
Eclair (2.0.1)
Eclair (2.1)
Froyo (2.2.x)
Gingerbread (2.3 – 2.3.2)
Gingerbread (2.3.3 – 2.3.7)
Honeycomb (3.0)
Honeycomb (3.1)
Honeycomb (3.2.x)
Ice Cream Sandwich (4.0.1 – 4.0.2)
Ice Cream Sandwich (4.0.3 – 4.0.4)
Jelly Bean (4.1.x)
Jelly Bean (4.2.x)
Jelly Bean (4.3.x)
KitKat (4.4.x)
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
iOS
The return value is calculated as:
(major_version * 16777216) + (minor_version * 4096) + build_number
iOS 3 (3.1.3)
iOS 4 (4.2.1)
iOS 5 (5.1.1)
iOS 6 (6.0.1)
iOS 6 (6.0.2)
iOS 6 (6.1)
iOS 7 (7.0.4)
iOS 7 (7.1)
۵۰۳۳۵۷۴۷
۶۷۱۱۷۰۵۷
۸۳۸۹۰۱۷۷
۱۰۰۶۶۳۲۹۷
۱۰۰۶۶۳۲۹۸
۱۰۰۶۶۷۳۹۲
۱۱۷۴۴۰۵۱۶
۱۱۷۴۴۴۶۰۸
Mac OS X
The return value is calculated as:
(major_version * 16777216) + (minor_version * 4096) + build_number
Cheetah (10.0.4)
Puma (10.1.5)
Jaguar (10.2.8)
Panther (10.3.9)
Tiger (10.4.11)
Leopard (10.5.8)
Snow Leopard (10.6.8)
Lion (10.7.5)
Mountain Lion (10.8.2)
Mavericks (10.9.1)
۱۶۷۷۷۲۱۶۴
۱۶۷۷۷۶۲۶۱
۱۶۷۷۸۰۳۶۰
۱۶۷۷۸۴۴۵۷
۱۶۷۷۸۸۵۵۵
۱۶۷۷۹۲۶۴۸
۱۶۷۷۹۶۷۴۴
۱۶۷۸۰۰۸۳۷
۱۶۷۸۰۴۹۳۰
۱۶۷۸۰۹۰۲۵
Windows
(the return value is calculated as:
majorVersion * 65536 + minorVersion)
Windows 8 (6.2)
Windows Server 2012 (6.2)
Windows 7 (6.1)
Windows Server 2008 R2 (6.1)
Windows Server 2008 (6.0)
Windows Vista (6.0)
Windows Server 2003 R2 (5.2)
Windows Server 2003 (5.2)
Windows XP 64-Bit Edition (5.2)
Windows XP (5.1)
Windows 2000 (5.0)
۳۹۳۲۱۸
۳۹۳۲۱۸
۳۹۳۲۱۷
۳۹۳۲۱۷
۳۹۳۲۱۶
۳۹۳۲۱۶
۳۲۷۶۸۲
۳۲۷۶۸۲
۳۲۷۶۸۲
۳۲۷۶۸۱
۳۲۷۶۸۰
Windows Phone
The return value is calculated as:
majorVersion * 65536 + minorVersion
Windows Phone 8 (8.0)
Windows Phone 7.5 (7.1)
Windows Phone 7 (7.0)
۵۲۴۲۸۸
۴۵۸۷۵۳
۴۵۸۷۵۲

نمونه :

if os_type = os_android && os_version >10 global.GFX = 1;

۵- کد os_is_paused

وقتی شما یک بازی به خصوص برای موبایل می سازید ، نیاز به راهی دارید که بدونید بازی هنوز در حال اجراست یا نه . مثلا توی اندروید وقتی یکی به شما زنگ میزنه ، بازی قطع می شه . با استفاده از این تابع می تونید توقف بودن یا نبودن بازی رو چک کنید .

if os_is_paused()
   {
   if !instance_exists(obj_PauseMenu) instance_create(0,0,obj_PauseMenu);
   }

۶- کد os_is_network_connected

این کد هم همونطور که ازش معلومه کارش چک کردن متصل بودن یا نبودن به اینترنته که توی بازی های چند نفره آنلاین خیلی می تونه کاربرد داشته باشه .

نمونه :

if os_is_network_connected()
   {
   facebook_init();
   }

۷- کد os_get_config

یکی از کاربرد های این کد اینه که مثلا شما می تونید چک کنید اگه بازی نسخه رایگان بود ، تبلیغات توی بازی نمایش داده بشه .

نمونه :

if os_get_config() = "Free_Version"
   {
   ads_enable((room_width / 2) - 100, 0, 200, 75, 60);
   }

۸- کد os_get_language

با این کد شما می تونید مثلا چک کنید اگه زبان سیستم عامل انگلیسی بود ، فایل en.ini وارد شه .

زبان کد
Arabic ar
Chinese zh
Danish da
English en
French fr
German de
Greek el
Italian it
Japanese ja
Norwegian no
Polish pl
Portuguese pt
Russian ru
Spanish es
Swedish sv

نمونه :

switch (os_get_language())
   {
   case "es": ini_open("spanish.ini"); break;
   case "fr": ini_open("french.ini"); break;
   case "it": ini_open("italian.ini"); break;
   default: ini_open("english.ini"); break;
   }

 

۹- کد os_get_region

این کد هم برای چک کردن منطقه استفاده می شه .

نمونه :

switch (os_get_language())
   {
   case "ch":
      if os_get_region == "hk" ini_open("chinese_simplified.ini") else ini_open("chinese.ini");
      break;
   case "fr":
      ini_open("french.ini");
      break;
   case "it":
      ini_open("italian.ini");
      break;
   default:
      ini_open("english.ini");
      break;
   }

 

۱۰- کد os_get_info

با این کد هم می تونید یک سری کار روی اطلاعاتی مثل اطلاعات سیستم عامل انجام بدید .

نمونه :

os_map = os_get_info();
if os_map != -1
   {
   var size, key, i;
   size = ds_map_size(os_map);
   key = ds_map_find_first(os_map);
   for (i = 0; i < size - 1; i++;)
      {
      map_data[i] = ds_map_find_value(os_map, key);
      key = ds_map_find_next(os_ma, key);
      }
   ds_map_destroy(os_map);
   }

۱۱- کد os_powersave_enable

با این کد می تونید مثلا توی یه شرایط خاص توی بازی ، حال صرفه جویی دستگاه رو فعال کنید .

نمونه :

if os_type == os_android || os_type == os_ios
   {
   os_powersave_enable(false);
   }

۱۲- کد os_lock_orientation

کاربر این رو دقیقا نفهمیدم ، ولی فکر کنم برای این باشه که سنسور های حرکتی گوشی رو غیرفعال کنه .

نمونه :

if os_type == os_android || os_type == os_ios
   {
   os_lock_orientation(true);
   }

 

تصویر پروفایل سید جاوید حسنی

سید جاوید حسنی

به بازی سازی علاقه دارم و امیدوارم از آموزش هایی که براتون میزارم مشکلاتتون حل بشه.


یک دیدگاه بگذارید

لطفا اگر سوالی خارج از موضوع این مطلب دارید آن را در فروم مطرح کنید.